Diesel vstrekovače a chiptuning

Stretávam sa často s vysloveným názorom: „PO CHIPE MI ODIŠLI VSTREKOVAČE“ alebo „NACHIPOVAL MI AUTO A SPRAVILO MI TO DIERU V PIESTE!“ 

Tak pozrime sa bližšie na problematiku dieslových vstrekovačov commonrail (CR), momentálne už používaný v 99% dieslových áut. 

Požadovanú dávku paliva dosiahne vstrekovač na základe dvoch vecí: 1. tlak, 2. čas otvorenia. 

Takže aj pri chiptuningu sa manipuluje s týmito veličinami, čiže laicky povedané, čím vyšší tlak a dlhší čas otvorenia, tým viac paliva dostaneme do valcov. Na úpravcovi záleží, ako modifikuje software, či zvýši tlak alebo čas otvorenia alebo kombináciu oboch.

Podľa druhu vstrekovača je výrobcom určený maximálny prevádzkový tlak vstrekovača (1350, 1600, 1800, 2000, 2200 bar, atď). 

Ako sa môže vstrekovač poškodiť?
Máme dva základne druhy: 
  1.  netesnosť (opotrebované vnútorné časti, palivo preteká do prepadu) 
  2.  poškodenie trysky vstrekovača 

Pri "netesnosti" sa podľa štádia opotrebenia prejavuje vada nepravidelným chodom, zatrhávaním a nakoniec až nemožnosťou naštartovať. 

Horšie je to pri poškodení trysky vstrekovača. Pokiaľ sa stane napr., že tryska "čúra", tak poškodí komponenty motora (poškodený piest, valec...). 

A tu sa dostávame k meritu veci. Ako môže úpravca ovplyvniť tieto poruchy? 

Ako som už vyššie spomínal, vstrekovače majú maximálny tlak daný výrobcom, ak úpravca pri úprave vysoko prekračuje tento tlak, tak zvyšuje opotrebenie komponentov vstrekovača a tým skracuje jeho životnosť. Preto v automobiloch upravovaných u nás ostáva maximálny tlak na úrovni predpísanej výrobcom* (automobil má také rezervy na palivovom systéme, že nie je potreba zvyšovať tlak). 

Avšak toto je asi jediná vec, čo dokáže na vstrekovačoch ovplyvniť úpravca. Aj vstrekovač má len svoju životnosť, výrobcom udávanú niekde okolo 150 000 km, však kvôli vysokej cene sa bežne nechávajú, až kým niektorý nezačne vykazovať závadu. 

"Diery v piestoch" sú spôsobené poškodením zlého zatvárania "ihly v tryske", čiže palivo nie je dobre rozprášené a ochladzuje "rozpálený" piest, čim dôjde k jeho "prepáleniu". Toto je mechanická závada, ktorú úpravca nemá ako ovplyvniť, je len náhoda, keď sa to stane po úprave (môže byť spôsobené: nekvalitná nafta, zlé prímesy, voda v nafte, opotrebované vstrekovače). 

Ďalší komponent, ktorý môže pomôcť k poškodeniu vstrekovačov, sú rôzne "zázračné krabičky" na zvýšenie výkonu, ktoré sa pripájajú len na čidlo tlaku railu (palivová rampa). Tým vlastne "oklamú" riadiacu jednotku o tlaku a zvýšia ho (v rozmedzí 150 – 400 bar), čím vzniká vyššie uvedené rýchlejšie opotrebenie vstrekovačov (takáto úprava zvýši len dávku paliva a ostatné potrebné úpravy sú bezo zmeny). 

Existujú aj sofistikované boxy, ktoré dokážu meniť aj iné veličiny a neznižujú životnosť vstrekovačov, ale tie sa vyznačujú aj tomu úmernou cenou.

Dúfam, že sa mi podarilo aspoň z časti osvetliť problematiku vstrekovačov vs. chiptuning. V článku sú vynechané detailné popisy, aby bol zrozumiteľný aj bežným motoristom, ktorých táto problematika zaujíma. 

*- neplatí pri závodných úpravách 

Donuzo
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel