Čo dokáže diagnostika

Po ďalšom opakujúcom sa telefonáte som sa rozhodol napísať niečo málo o diagnostikovaní porúch automobilov.

Neustále opakujúca sa otázka: „VŠAK MI TO DIAGNOSTIKOVALI, AKO JE MOŽNÉ, ŽE MI TAM TÚ CHYBU NENAŠLI?“, ma prinútila dať malinký popis... 

Každý poznáme "zázračné" kábliky, čo sa napichnú do auta a hneď vieme, čo je za poruchu. Podaktorí si myslia, že na čo tam vôbec tí technici sú. „Však si taký "káblik" kúpim a urobím si všetko sám!“ Niektorí sú bohužiaľ presvedčení, že im nájde aj pokrivené disky :) 

Dotyčný kúpi "káblik", nainštaluje software, zapojí do auta a po dlhšom skúmaní, ako to vôbec funguje, načíta závady. Ak tam nejaké závady sú, tak sa ich snaží odstrániť, ale problém nastáva, ak tam závady nie sú a automobil stále vykazuje problém. 

A až tu väčšina nie len domácich kutilov, majstrov pochopí, že asi dôležitejší bude ten "medzikus", čo tú diagnostiku ovláda :D 

Ale poďme po poriadku. Bavíme sa o elektronickej diagnostike cez OBD konektor (sú aj iné typy diagnostík, ale to je na iný článok). 

Cez takúto diagnostiku vieme nájsť veľa závad a vadných komponentov. Niektoré poruchy nám zobrazí diagnostika priamo a niektoré nepriamo, tu prichádza na rad používateľ (technik), ktorý musí vedieť na základe indícii poruchu nájsť. Takto sa odlišujú tí "dobrí", čo identifikujú väčšinu závad, od tých, čo vedia len čítať závady.

Napríklad sa mi stalo, že mi prišiel zákazník, ktorý mal problém s výkonom na aute (auto neakcelerovalo dobre a zadymovalo), bol už s ním niekde na diagnostike a bolo mu povedané, že auto nemá žiadne vady a môže byť problém v riadiacej jednotke, nech si to dá u mňa skontrolovať. Tak som prekontroloval software v riadiacej jednotke a zistil som, že je to originál (neupravovaný), takže tam problém nebude. Po mojej otázke, ako mu to diagnostikovali, mi bolo povedané: „sadli do auta, zapojili kábel, pozreli vady a nič tam nebolo (nezabudli zaúčtovať diagnostiku)“ a tu sa odlišujú tí, čo závady len čítajú a tí, čo ich aj nájdu (aj to len za predpokladu, že vedia, ako funguje motor). Sadol som do auta, pustil si na diagnostike "aktuálne hodnoty" (prietok vzduchu, tlak, teploty, atď) a išiel sa previezť, za 4 minúty bola závada identifikovaná, problém bol v zlej regulácii turbodúchadla. 

Pri takejto vade sa žiadna chyba do riadiacej jednotky nezapíše, nakoľko pokiaľ turbodúchadlo aspoň v určitých medziach funguje, vyhodnotí sa ako funkčné, však tlak a prietok bol o toľko nižší, že automobil bol bez výkonu a veľmi bohatá zmes spôsobovala zadymenie pri akcelerácii. A takýchto príkladov by som mohol uviesť desiatky, čo som zažil. Tak toľko k rýchlemu vysvetleniu, že k OBD diagnostike treba hlavne skúseného technika. 

Donuzo
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel